Benarkah ada Alternatif Pengambilan Steroid Bagi Pesakit SLE?

Saya tahu, melihat tajuk sahaja boleh mengundang pelbagai reaksi terutama dari kalangan doktor, farmasi. Jadi, sila baca apa yang saya ingin kongsikan kepada anda semua sebelum anda "jump into conclusion".

Saya seorang pesakit auto-immune atau lebih mudah saya katakan saya seorang LUPUS Fighter (SLE). Saya telah bersamanya berjuang masuk tahun ke-18 sejak kali pertama serangan misteri saya dimasukkan ke wad kecemasan kerana serangan saraf dan demam yang tiada kebahnya.


Beginilah lebih kurang keadaan saya ketika serangan SJS pada 2006


Hidup saya ditemani, pelbagai ubatan sehinggalah saya mengalami 'adverse drug reaction" yang dipanggil "Steven Johson Syndrom", saya yakin tidak ramai pegawai perubatan tahu tentangnya. SJS hampir meragut nyawa saya ketika Ramadhan pada tahun 2006. Setiap kali Ramadhan, saya pasti akan terkenang saat bertarung dengan SJS, melihat air mata ayah, mak dan adik beradik mengalir seolah saya sudah tidak mempunyai harapan untuk terus hidup. Syukur, Allah masih meminjamkan usia buat saya.


Saya sangat fobia dengan pengalaman Ramadhan pada 2006, sehingga kini saya masih fobia untuk mengambil ubatan kerana saya tahu, ia tidak selamat untuk saya dan boleh meragut nyawa saya. Saya dinasihatkan untuk tidak mengambil sebarang bentuk painkiller, tidak boleh sebarangan mengambil antibiotik. Hidup saya penuh ketakutan pada ubatan dan memaksa saya mencari alternatif untuk diri selain ubatan.

Alhamdulillah, saya menemui Shaklee suplemen yang sangat membantu saya meningkatkan taraf kesihatan saya. Saya juga bersyukur, mempunyai seorang doktor yang sangat supportive dan menerima pandangan dan pilihan saya untuk tidak bergantung kepada ubatan.

Pada Selasa minggu yang lalu, saya tiba-tiba demam, seluruh tubuh(polymyalgias) dan sendi tulang temulang(polyarthrigal) saya terasa sangat berbisa sehingga menyukarkan saya untuk bergerak. Butterfly rashes juga telah mula menyerikan kiri dan kanan wajah saya. Emak dan ayah, pula tidak senang jika melihat saya terbaring dan tidak ceria seperti biasa. Kunjungan ke Hospital PUTRA Melaka perlu saya buat untuk mendapatkan pandangan doktor memandangkan demam dan sakitnya tidak kebah. Melihatkan keadaan saya, doktor sarankan saya untuk ditahan wad dan memulakan high-dose prednisone(steroid), ya ia sangat membuatkan saya sedikit berduka cita kerana saya cuba sehabis baik untuk tidak bergantung kepada steroid. Saya menolak untuk ditahan wad untuk kali ini.



Balik ke rumah, saya tolak tepi saranan doktor untuk mengambil high-dosage steroid atas tanggungjawab saya sendiri. Saya memulakan rutin intensif saya mengambil high dosage VIVIX dari Shaklee. 



Saya mengambil 1/2 botol VIVIX (~75 ml) dan di dilutekan bersama air dan madu. Alhamdulillah, demam dan sakit pada tubuh serta sendi, ketara berkurang. Jadi, saya semakin yakin untuk meneruskan keputusan tidak mengambil steroid tetapi mengambil VIVIX sebagai altenatif saya.

Shaklee VIVIX tonik ajaib hebat untuk pesakit SLE
Tonik ajaib dari Shaklee - VIVIX

Alhamdulillah, dengan intensif rutin tersebut saya dapat menghadiri bengkel seminar yang dianjurkan oleh super upline saya pada Sabtu dan Ahad yang lalu. Saya dapat menyertai dengan aktif tanpa sebarang gangguan dari demam atau sakit-sakit pada tubuh dan sendi. Alhamdulillah, semua dengan izin-Nya.


Sempat memberi gaya 'peace' kepada cameraman




CEO bergambar bersama setelah selesai hari pertama Leadership Seminar


Ini adalah pilihan saya untuk terus kekal sihat, dan segala yang saya kongsikan di sini adalah atas risiko yang saya ambil sendiri. Saran saya kepada sahabat yang mengalami ujian yang sama seperti saya, kenali tubuh kita sebaiknya, dan faham bagaimana tubuh kita yang unik dijadikan Allah SWT menjalankan proses 'healing' nya sendiri. Saya telah mengamalakan VIVIX dari Shaklee ini masuk tahun ke-4 dan ia sangat serasi dengan saya.

Di bulan penuh keberkatan ini saya doakan kita semua diberikan kesihatan yang baik untuk kita terus mengabdikan diri kepada-Nya dengan penuh ketaatan. Sekiranya anda ingin mendapatkan Shaklee VIVIX, hubungi saya di 013.5810.170 atau email m.iffahanuar@gmail.com. Bulan ini Shaklee sedang mengadakan PROMOSI hebat untuk pembelian VIVIX!



Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

8 comments:

  1. Didoakan Kak PMaster Iffah Anuar sentiasa sihat sejahtera. Ramai lagi insan memerlukan kata-kata semangat dari akak.

    Semoga akak sekeluarga dalam rahmatNya selalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aa meen Ya Allah. Terima kasih Cikgu Tg. In shaa Allah selagi diberi keizinan, akan akak terus berkata-kata .. ")

      Delete
  2. cikjan tau mia kuat.. masa mia ckp kena warded tp mia mintak x nk excuse rasa nk cekik je mia ni.. hihihi.

    masa duk sebelah mia, tgh kusyuk dgr kak n ckp tgn mia duk bertasbih sambil mulut berzikir..

    Rasa sejuk hati sbb nek wan tabah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo...nak cekik ya, in shaa Allah ... hanya dari-Nya kekuatan dan ketabahan itu dipinjamkan ke tubuh kerdil ini.

      Delete
  3. Bila tengok mia aktif sana sini macam tak percaya tersembunyi 1 penyakit yang tak boleh diubati.

    Mia sentiasa menjadi inspirasi ku untuk sama2 berjuang dengan mia bantu orang lain jaga kesihatan masing2.

    Semoga usaha kita sentiasa peroleh rahmat, berkat dan redha Allah..
    Dan doakan diriku akan terus berdakwah dengan jalan ini... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah Bzu, semoga kita sentiasa beroleh rahmat, berkat dan redha-Nya

      Delete
  4. i love u so much nenek ninja... MIA sentiasa menjadi inspirasi buat kami semua susur galurmu. Terima kasih kerana tetap berjuang untuk sihat demi dirimu sendiri, demi keluargamu yg mencintaimu dan demi kami anak cucu cicitmu... semoga sentiasa diberikan kesihatan yg baik dan dilimpahi keberkatan Allah sepanjang langkahmu. aameen...

    ReplyDelete